🌷 Särava ja elujõulise Naise tervis…

Milliseid ravimtaimi või toidulisandeid saab naine oma keha ja vaimu toetuseks valida, et leevendada PMS sümptomeid ja tasakaalustada hormonaalset tervist, läbi erinevate eluperioodide?

Naise tervis kohtab elukaare jooksul mitmeid loomulikke üleminekuperioode, mille dikteerivad hormoonid, mis kannavad meie kehades sõnumitoojate rolli.

Alates noore neiu keha viljakaks muutumisest, kuni küpse viljakuse ehk rasedus – ja sünnitusajani ja lõpuks loomuliku viljaka perioodi lõppemiseni ehk menopausini – on naise keha loodud pidevalt arenema ja muutuma. Ja kõiki neid protsesse ja elulisi muutusi naise kehas juhatavad hormoonid. Seega hormonaalne tasakaal on naise tervise seisukohast üks võtmekohti, et keha kõikidest nendest arengutest ja muutustest kenasti läbi viia.

Lisaks tervislikule elustiilile – mitmekülgne toitumine, regulaarne füüsiline liikumine, puhta vee joomine, sügav hingamine, kvaliteetne uni, puhkuse ja stressitaluvuse tasakaalu hoidmine – on veel võimalusi, kuidas naised saaksid oma hormonaalset ja reproduktiivset heaolu toetada. Samuti leevendada PMS-i ajal esinevaid sümptomeid.

pms sümptomid

🌷 Mis on PMS ehk premenstruaalne sündroom?

PMS-i põhjuste osas pole lõpuni üksmeelt veel saavutatud, kuid seda seostatakse hormonaalse tasakaalu muutumisega menstruaaltsükli jooksul. Tavaliselt ilmnevad PMSi vaevused umbes 14 päeva enne kuupuhastust, ägenevad vahetult enne ning kaovad üsna kohe, kui menses algab. Jätkuvalt on müsteeriumiks see, et kellel, miks ja kui tihedalt PMS sümptomid esinevad. On neid, kellel on sümptomid üsna leebed ja talutavad ja on ka neid, kes lähenevad hirmuga kuupuhastusele, sest ilmnevad suured valud ja ebamugavused kehas.

🌷 Kuidas on seotud hormonaalne tasakaal?

Kuna kuupuhastuse ajal toodab keha rohkem östrogeeni ja vähem progesterooni, vähem kesknärvisüsteemi reguleerivaid virgatsaineid (nt serotoniini), tekitades ka mineraalide ja vitamiinide puudujääki – siis see kõik võib olla PMS sümptomite põhjuseks. Liiga palju östrogeeni võrreldes vähese progesterooniga võib mõjutada hormonaalset tasakaalu, mis kontrollib tuju ja valu. Selline ebaregulaarsus hormonaalsüsteemis võibki põhjustada tujukõikumisi ja suurenenud vajadust süsivesikute tarbimisele.

Mitmed naised on tõdenud, et nende PMS-i sümptomid on läinud leebemaks, kui nad on tegelenud oma kehas serotoniini taseme normaliseerimisega. Serotoniini tasakaal kehas aitab ka unetuse ja depressiooni korral.

Oma rolli võivad mängida ka looduslikud hormoonilaadsed rasvhapped prostaglandiinid, mille kasv ovulatsioonijärgselt võib esile kutsuda emakalihaste kokkutõmbumist ja alakõhuvaevuseid.

Kõikidele naistele lohutuseks võib kindlalt öelda, et menopausi saabudes, kui munasarjades enam munarakke ei looda, kaovad ka kõik PMS sümptomid jäädavalt!

🌷 Millised on levinumad PMS sümptomid?

• Vedelikupeetus – keha võib paisuda ja turse minna

• Pinged, puhitus või valuaistingud alakõhus, vahel ka iiveldus

• Pea- ja seljavalud, võivad esineda ka lihas- ja liigesevalud

• Suurenenud rindade tundlikkus

• Meeleolu kõikumised – ärritunud olek, kalduvus rasketele emotsioonidele: melanhooliale või lausa masendusele, arusaamatud nututujud või vihahood

• Ärevus, mis viib keskendumisraskusteni

• Väsimus ja unehäired – tekitades ka hajameelsust

• Higistamine ja vistrikud

• Spetsiifiliste isude kasvamine – eriti magusaisu

🌷 Leevendamine:

• Jälgida toitumist – vähendada menüüs suhkrut, soola ja vürtsikat toitu

• Kõik, mis soojendab  – vann, taimeteed, soojakott/veepudel

• Väiksem või mõõdukas füüsiline koormus –  pigem madalama pulsiga treening

• Vähenda kohvi, alkoholi jt stimuleerivate jookide tarbimist. Samuti tubakatooteid – need kuivatavad keha

• Tarbi piisavas koguses vedelikku – puhast (toasooja) vett ja soojendavat taimeteed

• Tarbi antioksüdantie rohkeid juur- ja köögivilju. Eelista värsket eestimaist toodangut!

• Toeta oma keha vitamiinide, mineraalide jt toidulisanditega – eriti head on B6 ja E-vitamiin, D-vitamiin, Oomega rasvhapped, magneesium, ensüümid ja kollageen

• Toeta oma keha ka ravimtaimedega: ashwagandha, tihashein, kummel, naistepuna, mungapipar, punane ristik, kortsleht, ingver, võilill, vaarikalehed – võid valmistada teena või kasutada tinktuuri või taimmetõmmisena

• Kui naistearst soovitab sulle esimese abivahendina antibeebipille, siis tee uurimustööd ja vaata, kas see on esmane ja parim variant sinu tervisele!

• Võimaluse korral väldi stressi ja pingerohkeid olukordi ning ole tugevamalt kontaktis oma vajadustega

Naise tervis

Kindlasti anna teada oma õrnast olekust ka oma lähedastele või kolleegidele, et oleksid nähtud ja toetatud oma hellas olemises. Seda võib nimetada sisemise ilmateate edastamiseks. Näiteks kui tööl olles annab kõht tunda: “Täna ma olen õrnas kohas ja võin veidi aeglasem olla oma tegemistes.” Või kui kodus tuleb arusaamatu meeleolukõikumine, öelda elukaaslasele: “Ma olen praegu okkaline, see pole kuidagi sinuga seotud, aga vajan praegu oma ruumi. Või vahel hoopis kaissu võtmist.”

Kui teed oma seisundi ruumis teistele nähtavaks, siis on kõigil lihtsam sind toetada! Selle läbi muutub misiganes keskkond, kus parasjagu viibid, õrnal hetkel sinu jaoks hoidvamaks ja turvalisemaks. ♡

🌿Naise tervist, ilu ja PMS sümptomite puhul toetavad ravimtaimed:

🌿Naistepuna (Hypericum perforatum)

• Toetab depressiooni ja meeleoluhäirete korral – aitab ületada hirme, nukrameelsust, närvilisust

• Leevendab mitmeid naistehaigusi (hormonaalsüsteemi häired, menstruatsioonitsükkel ebaregulaarne, valulik menstruatsiooniperiood, menopausist tulenev masendus jne)

• Toetab seedesüsteemi häirete puhul

• Vaigistab valu ja PMS-ist tingitud vaevuseid

• Mõjub hästi hingamisteedele

• Aitab taastada unerütme

• Vähendab ajus kortisooli (stressihormooni) taset ehk tasakaalustab meeleolukõikumisi

➳ Siit leiad Naistepuna taimetõmmise.

🌿Mungapipar 

  Üks laiemalt levinud ravimtaime valikuid PMS sümptomite leevendamiseks!

• Aitab hormonaalsüsteemi tasakaalustada – eriti PMS-ist tingitud östrogeeni ja progesterooni tasakaalutuse puhul

• Leevendab menopausist tingitud sümptomeid (higistamine, südamerütmi muutus, rindade tundlikkus, meeleolukõikumised, keskendumisvõime vähenemine, depressioon, hajameelsus)

• Aitab reguleerida ebaregulaarset menstruatsioonitsüklit

• Toetab erinevate PMS-i sümptomite puhul – leevendab valusid, vähendab vedelikupeetust, tasakaalustab tujukõikumisi ja ärevust

• Leevendab aknet ja teisi hormonaalseid nahaprobleeme

➳ Siit leiad Mungapipra marjatõmmise.

Meie Biothekas oleva Mungapipra tõmmisega kuuri läbi teinud naiste kogemused:

“Tundub, et tõesti toimib hormoonide tasakaalustamisel.”Ingrid

“Hea abimees kuumahoogude leevendamisel.”Signe

“Olen otsinud pikalt looduslikki toodet kuumahoogude leevenduseks ja saan tõdeda, et see tõepoolest toimib! Päris ära ei võta, aga oluliselt vähem kimbutavad.”Külli

“Näole tuli jume, näonahk läks ilusamaks. Samuti aitas väga hästi hormoonide tasakaalustamiseks!”Carmen

“Üleminekuea vaevuste leevendamisel on olnud tõhus vahend. Päris meeldiv üllatus. Olen proovinud igasuguseid aga tundub, et mungapipar neist parim.” Ulvi

“Võtsin prooviks, et leevendada endometrioosist tingitud valude puhul ja tasakaalustada hormoone. Tundub, et tõesti toimib. Eelnevalt võtsin kuningakepiõli, aga see kahjuks oli väljamüüdud ja ei kahetse, et mungapipra ekstrakti tellisin. Tõesti super toode, leevendab ka pmsi vaevusi.”Kristi

🌿Ashwagandha (Withania somnifera)

• Aitab kogu organismi tasakaalustada ja tugevdada – aktiveerib immuunsüsteemi

• Mõjub rahustavalt närvisüsteemile – üks parimaid looduslikke antidepressante

• Noorendava toimega, aeglustades ka naha vananemist – kuna sisaldab palju antioksüdante ja stimuleerib kollageeni tootmist

• Omab valu-, paistetuse-, põletiku- ja stressivastast toimet – on kasutatud ka selja ja liigeste valu ning närvivalu puhul

• Toetab unetuse puhul

• Tuntud afrodisiaakum ehk aitab kaasa seksuaaliha tõstmisele ning suurendab reproduktiivset võimet

• Parandab tuju ja aitab depressiooni korral – sh ka meeleolukõikumiste korral

• Rahustab paanikahäiretega või kergesti ärrituvat inimest – reguleerides neerupealiste tööd, mis on seotud hormoonide eritamisega

• Turgutab mälu ja stimuleerib ajutegevust

• Pidurdab enneaegset juuste väljalangemist ja hallinemist – stimuleerides ja aktiveerides karvanääpse; võitleb ka kõõmaga ja leevendab peanahaprobleeme (psoriaas, dermatiit jt)

• Kasutatakse Ajurveedas “keha ja hinge taastava” vahendina

Ayurvedas nimetatakse Ashwagandha juurt ka India ženženniks, mis annab energiat ja tahtejõudu. Omades nii immuunsüsteemi stimuleerivaid omadusi on ta samal ajal närve rahustava toimega. Mõjudes närvisüsteemi tasakaalustavalt hüperaktiivsetele või nõrga närvisüsteemiga inimestele. Ashwagandhat on traditsiooniliselt tarvitatud tugevdamisel loomulikku kaitsevõimet väsimuse, ületöötamise ja vähese une korral.

➳ Siit leiad Ashwagandha juure tõmmise.

👉 Lisaks leiad tujutõstva ja soojendava toorkakao joogi retsepti koos Ashwagandhaga SIIT. Tervis tuleb lihtsalt ja magusalt!

Meie Biothekas oleva Ashwagandha juure tõmmisega kuuri läbi teinud naiste kogemused:

“Rahustava toimega. Mulle meeldib, et ei ärritu enam nii kergesti.” – Luule

“Aitas väga unetuse, peadermatiidi ja akne puhul samuti. Suured tänud!”Carmen

“Mulle väga meeldib – rahustab hästi ja aitab kohalolu luua.”Katrin

Mari Metsallik on öelnud: Ahwagandha on üks mu lemmikuid taimi Ajurveeda maailmast. See on tugevalt noorendav adaptogeen, mis mõjub kehale rahustavalt, lõõgastavalt ja stressi leevendavalt. See annab suures koguses elujõudu ja energiat. Ashwagandha on see üks taim, mida ma alati soovitan, kui minu käest küsitakse juuste kasvatamise ja – tervise kohta, sest see on otsene juuste toonik. Juuksed on sellised nagu on neerupealised, ning kui viimased on stressist kurnatud ja krooniliselt väsinud, siis juuksed ei kasva, vaid langevad välja ja katkevad. Ashwagandha tugevdab neerupealiseid, taastab normaalset hormonaalset tasakaalu ja eemaldab stressi kahjustused.

🌿Tihashein (Scutellaria lateriflora)

• Toetab menstruaaltsükli häirete korral – laiendades veresooni

• Leevendab PMS-ist tingitud kõhukrampe jt sümptomeid

• Aitab erinevate neuroloogiliste häirete korral, kuna sisaldab märkimisväärselt antioksüdante

• Aeglustab südame kokkutõmbeid, toetab peavalu ja unetuse korral

• Mõjub rahustavalt – leevendades ärevust ja närvipinget (aitab stressi ja depressiooni korral)

• Toetab ägeda ja kroonilise soole-, põie- ja kuseteedepõletiku ning neeruprobleemide korral

• Mõjub hästi mao, seedeelundite ja maksa talitlusele

NB! Tihasheina tõmmist ei ole soovitatav kasutada vere suurenenud hüübivuse korral, kuna laiendab veresooni.

➳ Siit leiad Tihasheina taimetõmmise.

🌿Punane ristik (Trifolium pratense)

• Toetab erinevate naistehaiguste korral

• Vähivastase toimega

• Aitab leevendada menopausi sümptomeid (kuumahood, kaalutõus, unetus, luuhõrenemine, liigeste põletik jne)

• Leevendab PMS sümptomeid (kõhukrambid, meeleolukõikumised, väsimustunne jne)

•  Aitab parandada veresoonkonna seisundit

• Aitab vähendada teatud vähitüüpi haigestumise riski

• Soovitatav naha põletiku puhul (psoriaas, ekseem);

• Aitab leevendada köha, bronhiidi sümptomeid.

➳ Siit leiad punase ristiku taimetõmmise.

Naise tervis

👉 Nipp koduseks kasutuseks: Korja punase ristikheina nutte ja kuivata. Kuivatatud õisikud panna klaasnõusse (ristikheina õisikud ei taha metalliga kokkupuudet). Teha teed – valada keev vesi peale ja lasta tõmmata (mitte keeta) – mida kauem lasta tõmmata, seda tugevam tuleb tõmmis. Tõmmist võib juua nii palju keha vastu võtab – see aitab ka vähkkasvajate korral.

🌿Hõlmikpuu (Ginkgo Biloba) 

• Avaldab soodsat toimet ajule ja verevarustusele

• Leevendab PMSi sümptomeid, eriti valu

• Tugev antioksüdant. Ennetav ja toetav toode perifeerse verevarustuse, keskendumisvõime ja mäluprobleemide korral

• Toetab südame ja veresoonkonna tööd

• Tõstab organismi üldist toonust

• Kaitseb igapäevase stressi eest

➳ Siit leiad Hõlmikpuu ehk Ginkgo Biloba taimetõmmise.

NB! Enne kontsentreeritud hõlmikpuu kasutamist pea nõu oma tervisenõustajaga, sest see võib mõjutada verevedeldajate, antidepressantide, statiinide ja valuvaigistite toimet. Samuti vältida epilepsia korral, kuna võib suurendada krampide riski.

🌿Kurgirohi (Borago officinalis)

• Tänu oma kasulikele oomega-6 rasvhapete sisaldusele omab tugevat põletikuvastast toimet

• Valuvaigistava toimega

• Lõdvestab veresooni ja muudab vere vedelamaks, ennetades ka südamehaiguseid ja leevendades PMS-i sümptomeid

• Tasakaalustab hormonaalsüsteemi

• Tugevdab immuunsüsteemi

• Toetav vahend nahaprobleemide korral – akne, ekseem, dermatiit jne

• Vähendab stressi ja kõrget vererõhku

• Hea abivahend PMS-i korral

• Toetab hingamisteede problemide korral – köha ja kurguvalu puhul

➳ Siit leiad Kurgirohuõli.

🌷 Naise tervist, ilu ja PMS sümptomeid toetavad toidulisandid:

B6-vitamiin

• Aitab tasakaalustada närvisüsteemi ja üldist emotsionaalset heaolu: sh PMS-ist tingitud meeleolukõikumisi ja väsimust

• Toetab ajutalitlust – toetades mälu ja keskendumisvõimet

• Tasakaalustab hormonaalsüsteemi tööd

• Vähendab väsimust ja kurnatust

• Osaleb rakuenergia tootmises – toetades elujõudu ja võimekust nii füüsilisel kui ka psüühilisel tasandil

🍏 Peamisteks toiduallikateks toidus on lihatooted (kala, kana, maks, sealiha), munad, salatid, kaunviljad,  pähklid, enamik köögivilju, pärmitooted ja täisteraleib. B-6 vitamiini toidulisandit on soovituslik juurde võtta eriti vegantoidulistel.

👉 Nõuanne: B-vitamiine on alati hea võtta koos teiste B-grupi vitamiinidega, siis nad imenduvad paremini.

E-vitamiin

• Aitab leevendada üldiseid PMS-i sümptomeid

• Tasakaalustab hormonaalsüsteemi

• Leevendab rindade valulikkust

• Aitab tasakaalustada meeleolukõikumisi

🍏 Peamisteks allikateks toidus on pähklid (mandlid), seemned (päevalilleseemned), oliiviõli ja köögiviljad.

D3-vitamiin

• Toetab hormonaalset tasakaalu

• On täheldatud, et PMS-i vaevustega naistel on luteaalfaasis (ovulatsiooni ja menstruatsiooni vahelisel perioodil) madalam D-vitamiini tase, võrreldes nendega, kes PMS sümptomeid ei koge

• Põletikku alandava toimega, mis aitab samuti leevendada PMS sümptomeid

🍏 Peamisteks toiduallikateks on munakollane, kuumutamata kalatooted ja mereannid, tursamaks, seened.

Oomega rasvhapped

• Leevendavad PMS-ist tingitud kõhukrampe ja kehavalusid

• Tasakaalustab psüühilist seisundit – leevendades depressiooni, ärevust, närvilisust ja keskendumisvõime puudumist

• Vähendab somaatilisi sümptomeid – puhitust, peavalu ja rindade hellust

• Alandab põletikulisi protsesse kehas

🍏 Peamisteks toiduallikateks on õline kala, mereannid, taimeõlid ja pähklid.

➳ Siit leiad oomega-3 ja oomega-6 rasvhapped veganitele ehk kuningakepiõli.

Magneesium

• Aitab kaasa lihaste lõdvestumisele – leevendab kõhukrampe jt lihaspingeid

• Laiendab veresooni ehk parandab verevarustust

• Aitab unetuse puhul

• Leevendab rindade tundlikkust

• Vähendab ärevust ja depressiooni

• Toetab veepeetuse korral

🍏 Peamisteks toiduallikateks on lehtköögiviljad, täisteratooted, pähklid ja idud.

Ensüümid

• Aitavad tasakaalustada spetsiifilisi söögiisusid (ka magusaisu)

• Toetavad seedimisprotsesse – leevendades kõhukinnisust, puhitust, pärmseene sümptomeid ja nahaprobleeme (vistrikud)

• Tasakaalustavad hormonaalset heaolu

• Aitavad kehal mürkainetest vabaneda ja puhastavad verd

• Aitavad vähendada valu ja põletikke kehas

🍏 Ensüümirohketeks toiduallikateks on smuutid, salatid, puuviljad, juurviljad värsked marjad ja leotatud pähklid-seemned.

➳ Kollageen

• Leevendab PMS-i sümptomeid

• Ennetab ja vähendab kortsude teket ning hoiab naha sileda ja värskena

• Taastab juuste ja küünte elujõu

• Tagab liigeste liikuvuse ja elastsuse ning vähendab liigeste vaevuseid

• Toetab ainevahetuse ja lihaste normaalset toimimist

• Vähendab tselluliiti

• Ennetab kapillaaride purunemist näos (nn. ämblikveenid)

Tõeline naise nooruse hoidja. Nr 1 toidulisand ilumaailmas.

Peale 25. eluaastat hakkab keha lagundama rohkem kollageeni kui toodab ning see viib lõpuks naha vananemiseni.

Kollageen vajab efektiivseks toimimiseks organismis C-vitamiini. Seetõttu on hea valida kollageeni toode, kus on tootesse C-vitamiin juba sisse lisatud. Nagu näiteks Nature’s Answer merelisest allikast kollageenil.

Naise hormonaalset tasakaalu aitavad toetada Nature’s Answer eeterlikud õlid

Kirjutise autor: Keily Kaikkonen, Biotheka

 

🌷 Siit leiad veel komplekstooteid naistele, kus on erinevad vajalikud vitamiinid ja mineraalid omavahel kokku pandud:

Allikad:

BloomstheChemist.com – “Herbs That May Support Women’s Health”

Healthline.com – “PMS Supplements: 7 Options for Mood Swings and Other Symptoms”

Nature.com – “Vitamin D Supplementation for Premenstrual Syndrome-Related inflammation and antioxidant markers in students with vitamin D deficient: a randomized clinical trial”

Nutriadvanced.com –  “Does Vitamin D Deficiency Contribute to PMS?”

NCBI.com – “Evaluation of the effect of omega-3 fatty acids in the treatment of premenstrual syndrome”

Webmd.com – “Vitamin E and Fatty Acids May Ease PMS”

Was this post helpful?

Lisa kommentaar