MCT õli toetavad mõjud ja kasutusalad

*MCT-õli nimi tuleneb sõnadest Medium Chain Triglycerides (keskmise ahelaga triglütseriidid) ehk salendavad rasvad. MCT-õli koosneb keskmise ahelapikkusega rasvhapetest, mis imenduvad organismis teistest rasvadest kergemini ning annavad kiiret ja kauapüsivat stabiilset energiat.

✔ Puhas MCT õli sisaldab 6 korda rohkem kaprüülhapet ja kapriinhapet kui extra virgin kookosõli.

✔ MCT õli rasvhapped imenduvad organismis teistest rasvadest kergemini, mistõttu on see suur aktiivsete inimeste, sportlaste ja kaalulangetajate lemmik.

✔ MCT õli aitab KETO dieedi puhul rohkem ketoosi toota ning energiaallikana kasutada rasvasid, mitte süsivesikuid.

✔ Värvita ja maitseta on seda õli kasutatud juba aastakümneid rasvade ainevahetust soodustava energiaallikana.

✔ Kui keha ei omasta hästi rasvasid, siis MCT õli aitab ka rasvade imendumishäirete puhul.

✔ MCT õli lisatakse aina rohkem populaarsust koguva “Bulletproof-kohvi” ehk rasvakohvi hulka, mis aitab ennetada impulsiivset söömist ja paneb aju paremini tööle. Rasvakohvi retsept: lisa mustale kohvile 1-2 spl MCT õli (orgaanilise kookosrasva baasil MCT õli annab kohvile ka mõnusalt kerge kookosemaitse). MCT õli aitab kohvist “stabiilsemalt” energiat kätte saada, aeglustadest kofeiini imendumist. Andes kauapüsivat ning stabiilset energiat.

✔ MCT õli, mis on valmistatud kookosõli baasil on oma kõrge toiteväärtusega suurepärane abimees ka toiduvalmistamisel – tänu vedelale koostisele on õli mugav kasutada ka marinaadide, salatite, kastmete ja muude külmade toitude valmistamisel (ka smuutide ja magustoitude). MCT-õli ei soovitata siiski kasutada kõrgetel temperatuuridel (üle 160 kraadi), sest siis hakkab selle keemiline struktuur lagunema ja õli maitse muutub mõruks. Lisadeks MCT õli oma toitudele pikeneb ka täiskõhutunne, mis aitab vältida näksimist toidukordade vahel.

✔ MCT õli mõjub hästi soolestiku mikrofloora toimimisele, mis on vajalik kehakaalu langetamiseks, kuna ülekaalulistel inimestel muutub soolestiku mikrofloora koostis ja see viib kaalutõusu jätkumiseni.

✔ MCT rasvad suurendavad energiapotentsiaali ja parandavad meeleolu. See võimaldab vältida närvilisusest või igavusest põhjustatud kompulsiivset liigsöömist. Samuti ergutab see teid  rohkem liikuma ja tänu sellele päevas rohkem kaloreid põletama.

✔ Lisaks sellele võivad madala süsivesikute sisaldusega dieedil olevad inimesed lubada endale üpris suures koguses süsivesikuid, kui tarbivad piisavalt keskmise ahelaga glütseriide, mis on paljude jaoks kehakaalu langetamisel psühholoogiliselt äärmiselt oluline.

✔ MCT õli on oluline neile, kes harrastavad salendavaid trenne. Tavaliselt nõuab intensiivne füüsiline aktiivsus valkude ja süsivesikute vaheldumist (beach-dieedid). Kaalu alandajatele ei ole see alati hea, kuna suure koguse süsivesikute tarbimine ei võimalda kaalu tõhusalt alandada. Samas ei õnnestu ka madala süsivesikute sisaldusega dieedil olla, kuna siis ei jätku trenni jaoks jõudu.

MCT õli

Ketogeenne toitumine ehk KETO dieet – baseerub MCT õlidele (MCT õli aitab ketoosil kergemini tekkida)

Meie keha jaoks on kõige lihtsam saada kätte energiat süsivesikutest ehk suhkrutest. See on ka üks põhjus, miks kõige sagedamini tunneme ihalust just süsivesikuterikaste toitude järele. Kui kõht läheb tühjaks, haarame šokolaadi või saiakese järele, pitsa ja praekartul on suurteks ahvatlusteks. Toitumissoovitused lubavad meil päevasest energiast saada 50-60% süsivesikutest, kuid tänapäeva maailmas sööme neid sellest oluliselt rohkem. Ketogeense dieedi puhul aga viiakse süsivesikute osakaal väga madalaks ning kehale antakse energiat alternatiivsest allikast, rasvadest.

Ketogeenset dieeti on juba aastakümneid kasutatud ravidieedina ravile raskesti alluvate epilepsiate korral, viimasel ajal leiab see järjest enam kasutust ka teatud vähitüüpide puhul, üha enam on tõendeid selle kohta, et see võib lisaks epilepsiale aidata ka mõne teise närvisüsteemi haiguse puhul.

Klassikalise ketogeense dieedi puhul viiakse süsivesikute osakaal keskmiselt kuni 5%-ni (äärmuslikes juhtudes 2%-ni) päevasest energiast. Tänu nimetatud piirangutele viiakse inimkeha seisundisse nimetusega “ketoos”. Kui süsivesikuid meie toidulaual napib ja veresuhkru tase on madal, lõhustatakse maksas rasvhapped ketokehadeks ehk ketoonideks ning kui organism kasutab energia toomiseks ketokehasid, siis seda seisundit nimetataksegi ketoosiks. Evolutsiooni seisukohalt on selline seisund nagu ketoos ette nähtud inimkeha päästmiseks taimse, süsivesikuid sisaldava toidu puudusel, kus organism peab kasutama energiaallikana rohkem loomse päritoluga toitu.

Jäta meelde: Ketogeenne dieet (keto) on vähendatud süsivesikutega ja rasvarohke dieet. See alandab veresuhkru ja insuliini taset ja lülitab keha ainevahetuse süsivesikutelt ümber rasvade ja ketoonide peale.

Ketogeense dieedi erinevad vormid

Erinevat tüüpi ketogeensed dieedid

On olemas erinevaid ketogeenseid dieete nagu näiteks:

Standardne ketogeenne dieet (SKD): See on väga väikese süsivesikute sisaldusega ja rasvarohke dieet. Enamasti sisaldab see 75% rasva, 20% valku ja 5% süsivesikuid.

• Tsükliline ketogeenne dieet (CKD): See dieet näeb ette nn süsivesikute laadimist, näiteks 5 ketogeensel dieedil päeva ja 2 süsivesikurohket päeva.

• Planeeritud ketogeenne dieet (TKD): See dieet lubab sul lisada menüüsse süsivesikuid siis, kui teed trenni.

• Kõrge valgusisaldusega ketogeenne dieet: See on sarnane standardsele ketogeensele dieedile, aga sisaldab rohkem valku. Suhe on enamasti 60% rasva, 35% valku ja 5% süsivesikuid.

* Siiski, vaid standardseid ja kõrge valgusisaldusega ketogeenseid dieete on laiemalt uuritud. Tsükliline ja planeeritud ketogeenne dieet on pigem edasijõudnute meetodid ja eelkõige kasutavad neid kulturistid ja sportlased.

Jäta meelde: On olemas mitmeid versioone ketogeensest dieedist. Standardne ketogeenne dieet (SKD) on kõige enam uuritud ja soovitatud.

 

Keto toidu püramiid

Kuna menüüs lubatakse rohkem valku, leidub sellises menüüs külluslikult rasva, kuid saab teatud ravidieedina kasutatavate vormidega võrreldes kasutada ka suuremas koguses kala, mereande, juustu, liha, muna, jogurtit ja madala süsivesikutesisaldusega köögivilju. Ratsioonist tuleb välja jätta puuviljad, leivatooted, pastad, kaunviljad, süsivesikuid sisaldavad köögiviljad ja suhkrud. Oluline on see, et dieet tekitab täiskõhutunde, andes võimaluse langetada kaalu ilma kilokaloreid lugemata ja toiduportse jälgimata.

Suur osa ajast, mil inimene on eksisteerinud, on tema toidulauda katnud süsivesikutevaene toit – liha, rasv, kiudained.

Kõik see, mida oli loodusel orgaanilselt pakkuda – loomad, keda küttida, marjad ja taimed, mida korjata.

Sel põhjusel on ka süsivesikute töötlemine meie keha jaoks võõras ja see protsess on pigem ebaefektiivne.

Ketogeenne dieet aitab kaalu alandada

✔ Keto dieet on efektiivne viis kaalu alandamiseks ja haiguste riski vähendamiseks (8910111213).

✔ Uuringud näitavad, et ketodieet on oluliselt parem, kui vähese rasvasisaldusega dieet (2, 141516).

✔ Üks uurimus leidis, et ketodieedil olevad inimesed kaotavad 2,2 korda rohkem kaalu kui need, kes on kaloripiiranguga madala rasvasisaldusega dieedil. Triglütseriidide ja HDL-kolesterooli tase paranes samuti (17).

✔ Üks teine uurimus leidis, et need osalejad, kes olid ketogeensel dieedil, kaotasid 3 korda rohkem kaalu kui need, kes olid Diabetes UK (Inglismaal diabeetikute dieet) soovitatud dieedil (18).

✔ On hulganisti põhjuseid, miks ketogeenne dieet on parem kui vähese rasvasisaldusega dieet. Üks on valgu suurem tarbimine, mis toob hulga tervisekasu (141920).

✔ Suurenenud ketoonide hulk, madalam veresuhkru tase ja paranenud insuliinitundlikkus võivad samuti mängida võtmerolli (212223242526). Seetõttu on toetav võtta juurde toidulisandina MCT õli, mis aitab ketoosil kergemini tekkida.

MCT õli puhul eelista alati kvaliteetse orgaanilise õli baasil toodet. Vältida võiks palmiõli. Samuti eelistada klaaspudelit plastikule.

Jäta meeldeKetogeenne dieet võib aidata sul kaalu alandada palju rohkem kui madala rasvasisaldusega dieet. Samuti toimub kaalu alanemine tihti ilma näljatundeta.

KETO dieet

Ketogeenne dieet diabeedi ja eeldiabeedi korral

Diabeeti iseloomustavad muutused ainevahetuses, kõrge veresuhkur ja halvenenud insuliinifunktsioon.

✔ Ketodieet saab aidata kaotada liigset rasva, mis on tihedalt seotud 2. tüüpi diabeediga, eeldiabeediga ja metaboolse sündroomiga.

✔ Ühes uurimuses leiti, et ketogeenne dieet parandas insuliinitundlikkust hüppeliselt, 75% (29).

✔ Üks teine uurimus, mis tehti 2. tüüpi diabeediga inimestega, leidis, et 7 osavõtjat 21-st võisid lõpetada kõigi diabeediravimite võtmise (28).

✔ Lisaks, 95,2% ketogeensest grupist võisid vähendada diabeediravimeid võrreldes 62%-ga kõrgema süsivesikutega menüül olnud grupiga (2).

Jäta meelde: Ketogeenne dieet võib parandada insuliinitundlikkust ja aidata kaasa rasvapõletusele, viies 2. tüüpi diabeedist ja eeldiabeedist drastilise paranemiseni.

Biotheka Loodusraviapteegist leiad kvaliteetse MCT õli, mis on tehtud 100% orgaanilise kookosõli baasil.

Võta MCT õli 2-3 spl päeva jooksul koos toiduga.

 

Allikad:

Toitumisterapeudid.ee – “Ketogeenne dieet, kas imeravim kaalutõusu vastu või mitte?”

Diabeetik.ee – “KETOGEENSE TOITUMISE JUHIS ALGAJATELE”

NCBI uurimused – “Efektiivne viis kaalu alandamiseks ja haiguste riski vähendamiseks” (8910111213).

NCBI uurimused – “Ketodieet on oluliselt parem, kui soovituslik vähese rasvasisaldusega dieet” – (2, 141516).

NCBI uurimused -” Suurem valgu tarbimine toob hulga tervisekasu” – (141920).

NCBI uurimused – “Suurenenud ketoonide hulk, madalam veresuhkru tase ja paranenud insuliinitundlikkus omavad võtmerolli” – (212223242526).

NCBI uurimus – “Ketogeenne dieet parandas insuliinitundlikkust hüppeliselt, 75%” – (29).

NCBI uurimus – “2. tüüpi diabeetikutega uurimus – 7 osavõtjat 21-st võisid lõpetada kõigi diabeediravimite võtmise” (28).

NCBI uurimus – ” 95,2% ketogeensest grupist võisid vähendada diabeediravimeid võrreldes 62%-ga kõrgema süsivesikutega menüül olnud grupiga” (2).

Kas sellest postitusest oli abi?

Sulge menüü