Kollageen – kui imetajate kõige rikkalikum valk

Kollageen on keha mitmesuguste sidekudede rakuvälise maatriksi peamine struktuurvalk. Sidekoe põhikomponendina on see imetajate kõige rikkalikum valk, moodustades 25–35% kogu keha proteiinisisaldusest. Kollageen koosneb aminohapetest, mis on omavahel seotud, moodustades kolmekordse kollageeni spiraali. Kollageen on üks keha peamisi ehitusvalke, mis töötab naha, liigeste, luude, hammaste, lihaste  ja muu sidekoe loomisel. See mängib olulist rolli ka haavade paranemises ja immuunfunktsioonis.

Sõltuvalt mineraliseerumise astmest võivad kollageenikoed ka jäigad olla, nagu näiteks luukude, kõõlused ja kõhred. Seda leidub rohkesti ka sarvkestades, veresoontes, soolestikus, selgroolülide ketastes ja hammastes dentiinides. Lihaskoes on see endomüsiumi peamine komponent. Kollageen moodustab ühe kuni kaks protsenti lihaskoest ja moodustab 6% tugevate, kõõluste lihaste massist. Fibroblast on kõige levinum rakk, mis loob kollageeni. Toidus ja tööstuses kasutatav želatiin on pöördumatult hüdrolüüsunud kollageen.

Kollageenil on luude ja naha tüsistuste ravimisel palju meditsiinilisi kasutusvõimalusi.

Nimi kollageen pärineb kreekakeelsest sõnast κόλλα (colo), mis tähendab “liimi” ja järelliide -γέν, -gen, tähistab “tootev”. See viitab ühendi varasele kasutamisele hobuste ja teiste loomade naha ja kõõluste keetmisel liimi saamiseks.

Seetõttu võib kollageenist mõelda kui “liimist” meie kehas, mis hoiab erinevaid organeid koos.

Peale 25. eluaastat hakkab keha lagundama rohkem kollageeni kui toodab ning see viib lõpuks naha vananemiseni. Kollageeni vähenemisesse panustab veel suitsetamine, päikesekiirgus, vähese toiteväärtusega dieet, mis sisaldab palju rafineeritud tärklisi ja suhkruid.

Kollageen vajab efektiivseks toimimiseks organismis C-vitamiini. Selmet on hea kollageeni tarbida koos C-vitamiiniga. Kui võimalik, eelista oma valikus kollageeni toidulisandit, kuhu on juba lisatud C-vitamiini, siis ei pea eraldi seda juurde võtma. (Meie poes olevas Nature’s Answer merelises kollageenijoogis on C-vitamiin juba sees.)

Mis vahe on kollageenil ja kollageeni peptiididel?

Kollageeni peptiidid on üldiselt bioaktiivsemad – nad imenduvad paremini vereringesse, kuna need on palju lühemad aminohapete ahelad kui kollageen ja želatiin. Kuna need on täielikult hüdrolüüsunud ja seetõttu lühemad, lagunevad kollageeni peptiidid kergemini vormiks, mis võib seedimise korral siseneda vereringesse.

Lihtsamalt öeldes on kollageeni peptiidid kollageeni lõhustatud vorm, mis on kehale kõige paremini omastatav.

Tundemärgid, et sidekude on nõrk või kollageeni süntees organismis on vähenenud:

  • Naha elastsuse vähenemine, lodevus, kortsud, kergesti tekkivad sinikad
  • Probleemid liigestega, näiteks artriit, liigeste jäikus ja valu
  • Sagedased spordivigastused, näiteks ligamentide rebendid
  • Kapillaaride purunemine näos (nn. ämblikveenid)
  • Probleemid luudega– osteopeenia, osteoporoos, mõrad
  • Haruldased seisundid nagu liigeste hüpermobiilsuse sündroom (BJHS) ja Ehlers-Danlosi sündroom, mida tavaliselt põhjustavad geneetilised mutatsioonid, mille tulemused häirub kollageeni tootmine, töötlemine ja struktuur
  • Soolestiku läbilaskvus
  • Põletikulised seisundid, mille tulemusel on suurem tõenäosus kollageeni kahjustuste tekkeks
  • Kollageeni süntees väheneb vanusega

1. Parandab naha tervist

  • Kollageen on Sinu naha peamine komponent.
  • See mängib olulist rolli naha tugevdamisel ja tõstab naha elastsust. Vananedes toodab keha vähem kollageeni, põhjustades naha kuivamist ja kortsude teket.
  • Mitmed uuringud on näidanud, et kollageeni peptiidide sisaldavad toidulisandid võivad kortsude ja kuivuse vähendamise abil aeglustada naha vananemist. (Uuringust saad pikemalt lugeda SIIT.)
  • Ühes uuringus kogesid naised, kes võtsid kaheksa nädala jooksul toidulisandit, mis sisaldas 2,5–5 grammi kollageeni, vähem naha kuivust ja naha elastsuse märkimisväärset suurenemist võrreldes nendega, kes toidulisandit ei võtnud. (Uuringust saad pikemalt lugeda SIIT.)
  • Teises uuringus leiti, et naistel, kes jõid iga päev 12 nädala jooksul kollageenilisandiga jooki, suurenes naha hüdratsioon ja kortsude sügavus vähenes võrreldes kontrollrühmaga.
  • Kollageeni sisaldavate toidulisandite kortse vähendav toime on omistatud nende võimele stimuleerida Sinu keha ise kollageeni tootma.
  • Lisaks võib kollageenilisandite võtmine soodustada muude valkude, sealhulgas elastiini ja fibrilliini tootmist, mis aitavad nahka struktureerida.

KOKKUVÕTE
Kollageeni sisaldavate toidulisandite võtmine võib olla kasulik Sinu naha vananemise aeglustamiseks. Kollageeni tuntavat mõju toetavad ka erinevad uuringud. Selle noorendavat mõju on omal nahal tunda saanud juba tuhandeid naisi, proovi ka Sina!

3. Toetab luustikku

  • Sinu luud on valmistatud peamiselt kollageenist, mis annab neile struktuuri ja aitab neid tugevana hoida.
  • Kuna vananedes Sinu kehas kollageeni tootmine väheneb, väheneb sellega ühes ka luumass. See võib viia selliste seisunditeni nagu osteoporoos, mida iseloomustab madal luutihedus ja mis on seotud suurema luumurdude riskiga.
  • Uuringud on näidanud, et kollageenilisandite võtmisel võib olla organismis teatud toime, mis aitab pärssida luu lagunemist, mis põhjustab osteoporoosi. (Uuringust saad pikemalt lugeda SIIT.)
  • Järgnevas uuringus võttis üks naistegrupp 12 kuu jooksul iga päev kaltsiumilisandit koos 5 grammi kollageeniga ja teine naistegrupp võttis kaltsiumilisandit ilma kollageenita. Uuringu lõpuks oli kaltsiumi ja kollageeni sisaldavaid toidulisandeid võtnud naistegrupil luude lagunemist soodustavate valkude tase veres oluliselt madalam kui neil, kes võtsid ainult kaltsiumit. (Uuringust saad pikemalt lugeda SIIT.).
  • Veel üks uuring leidis sarnaseid tulemusi 66 naise kohta, kes võtsid 12 kuu jooksul päevas 5 grammi kollageeni. Kollageeni võtnud naistel oli luude mineraaltihedus (BMD) kuni 7% suurem, võrreldes naistega, kes ei tarbinud kollageeni. (Uuringust saad pikemalt lugeda SIIT.) BMD on mineraalide (nt kaltsiumi) sisalduse mõõtmine teie luudes. Madal BMD on seotud nõrkade luude ja osteoporoosi arenguga.

KOKKUVÕTE
Kollageeni sisaldavate toidulisandite tarbimine võib aidata vähendada luuhaiguste, näiteks osteoporoosi riski. Neil on potentsiaal aidata suurendada luude mineraaltihedust (BMD-d) ja stimuleerida veres valkude taset, mis stimuleerivad luude lagunemist.

4. Edendab lihasmassi kasvu

  • 1–10% lihaskoest koosneb kollageenist. See valk on vajalik, et hoida lihased tugevad ja korralikult toimivana.
  • Uuringud näitavad, et kollageenilisandid aitavad suurendada lihasmassi inimestel, kellel on sarkopeenia ehk lihasmassi ja -jõu vähenemine seoses vananemisega.
  • Ühes uuringus võtsid 27 habrast meest 15 grammi kollageeni, osaledes samal ajal iga päev 12 nädala jooksul treeningprogrammis. Võrreldes meestega, kes tegid trenni, kuid ei võtnud kollageeni, saavutasid nad märkimisväärselt rohkem lihasmassi ja jõudu. (Uuringust saad pikemalt lugeda SIIT.)
  • Teadlased on soovitanud, et kollageeni võtmine võib soodustada lihasvalkude nagu kreatiini sünteesi ja stimuleerida ka lihaste kasvu pärast treeningut.

KOKKUVÕTE
Uuringud on näidanud, et kollageeni sisaldavate toidulisandite tarbimine suurendab lihaste kasvu ja jõudu. Ka inimestel, kellel on vanusega seotult lihasmass vähenenud.

5. Toetab südame tervist

  • Teadlased on teoretiseerinud, et kollageenilisandite võtmine võib aidata vähendada südamega seotud seisundite riski.
  • Kollageen tagab Sinu arterite ja veresoonte korrastatud struktuuri, et transportida verd südamest laiali kehasse. Ilma piisava kollageenita võivad arterid muutuda nõrgaks ja hapraks.
  • Veresoonte ja arterite haprus võib aga põhjustada ateroskleroosi – haigust, mida iseloomustab arterite ahenemine. Ateroskleroos võib omakorda põhjustada südameinfarkti ja insulti..
  • Ühes uuringus võtsid 31 tervet täiskasvanut kuue kuu jooksul päevas 16 grammi kollageeni. Lõpuks olid nad arteri jäikuse näitajate märkimisväärses languses, võrreldes enne toidulisandi kasutamise alustamist.
  • (Uuringust saad pikemalt lugeda SIIT.)

KOKKUVÕTE
Kollageeni sisaldavate toidulisandite võtmine võib aidata vähendada riskitegureid, mis on seotud südamehaigustega nagu ateroskleroos.

6. Muud tervist toetavad tegurid

  • Juuksed ja küüned: Kollageeni võtmine võib suurendada küünte tugevust, hoides ära rabedust. Lisaks võib see stimuleerida juukseid ja küüsi pikemaks kasvama.
  • Soolestiku tervis: kuigi selle väite toetuseks pole teaduslikke tõendeid, propageerivad mõned tervishoiutöötajad kollageenilisandite kasutamist soole läbilaskvuse või lekkiva soolestiku sündroomi raviks.
  • Aju tervis: On selgunud, et mõned inimesed kogevad ka meeleolu paranemist ja ärevuse vähenemist. Kuid hetkel puuduvad veel konkreetsemad teadusuuringud aju tervise ja kollageeni vahel, mis seda väidet faktiliselt tõestaksid.
  • Kaalulangus: mõned usuvad, et kollageenilisandite võtmine võib soodustada kehakaalu langust ja kiiremat ainevahetust. Ka see väide baseerub pigem mõningaste inimeste kogemusele, mitte teadusuuringutele.

KOKKUVÕTE
Erinevate inimeste kogemused näitavad, et kollageenilisandid toetavad aju, südame ja soolestiku tervist, samuti aitavad kaalu kontrollida ning hoiavad juuksed ja küüned terved. Siiski on praegu nende mõjude kohta vähe läbiviidud teaduslikult toetavaid kaitseid.

Kollageen Biotheka poes:

Nature’s Answer mereline kollageen sarnaneb kõige rohkem inimese kehas leiduva kollageeniga, läbides kergesti sooleseina ning jõudes kiiresti kudedesse. Antud tootes on kollageeni sisaldus 5000mg ehk 5g ühe annuse (15ml) kohta.

Artikli allikad:

Uuringud: NCBI – The National Center for Biotechnology Information

Wikipedia

Further Food

Healthline

 

Was this post helpful?