Tsink ja meeste tervis!

23.09.2017
Tsink ja meeste tervis!

Kas teadsite, et  mehelikkus ja eesnäärme tervis  on otseses sõltuvuses tsingist? Tsinki on vaja nii olulise meessuguhormooni testosterooni   tootmiseks, spermatosoidide  tervise jaoks kui ka libiido kõrgel hoidmiseks.  Iga ejakulatsiooniga kaotab mees arvestuslikult  ca 3-5 mg tsinki. Tegu on  seemnevedeliku osisega, mille otsesel  toel sperma liigub.

Oluline on teada, et ka  higistamine ja alkoholi tarvitamine alandavad hoogsalt keha tsingi taset.Samas tagab  piisav kogus tsinki meile  normaalse  maitse- ja lõhnatunnetuse, toitainete imendumise ja põletikkude vähenemise. Tsink aitab kaasa haavade  paranemisele ja immuunsüsteemi tervisele. Tegu on jälgmineraaliga, millest sõltub rohkem kui 100 ensüümi töö, mis omakorda tähendab seda, et kui tsinki leidub kehas liiga vähe,  on pärsitud nii  organismi ainevahetus, toitainete omastamine kui  ka organite töö. Nii näiteks räägitakse diabeedi puhul küll B-vitamiinide ja magneesiumi puudusest, kuid tegelikult on just tsink see, mille najal toimub insuliini tootmine ja sekreteerimine.

Päevas  tuleks tarbida 15 mg tsinki, tugeva puuduse korral on meestele soovitatav terapeutiline doos 50 mg.  Võrdluseks nii palju, et juba 6 keskmist austrit annavad ca 77mg tsinki. Ja kuigi eestlased ei ole just eriline austrirahvas, peaks teadliku söömisega olema siiski võimalik kenasti oma tsingivarusid täiendada.

Parimas vormis hästiimenduvat tsinki sisaldavad mereannid. Ka kalad, krevetid, vähid ja vetikad  on head tsingi allikad. Eks vist sellepärast seostataksegi kalasöömist kõrge meheliku võimekusega. Eraldi äramärkimist väärivad ka ainuraksed vetikad klorella ja spirulina, mis sisaldavad hea hulga tsinki. Eestis saab neid supertoite mahe- ja tervisepoodidest.

Samuti pakuvad tsinki lahkelt erinevad seemned (kõrvits, seesam, arbuus) ja maapähklid. Eelistada tuleks siiski soolamata ja röstimata maapähkleid, kuna liigne sool võib tervisele omakorda karuteene teha.

Tsinki leidub rohkelt ka kakaos ja tumedas šokolaadis, kahjuks on need toiduained aga samas oksalaatiderikkad ja see vähendab tublisti tsingi biosaadavust. Meeste rõõmuks tuleb märkida, et ka  lamba- ja veiseliha, eriti aga veisemaks on rikkalikud tsingiallikad.

Artikli kirjutanud 04 märts 2013 |