Viis tuju tõstvat saladust!

31.01.2017
Viis tuju tõstvat saladust!

Viis tuju tõstvat saladust

Teie tuju sõltub palju enam sellest, mida te sööte, kui oskate arvata. Aju on täielikult sõltuv olulistest tujutõstvatest toitainetest. Oxfordi Ülikoolis viidi läbi uuring, milles osalesid 15 naist, kellele anti toitu, mis ei sisaldanud olulist tuju tõstvat toitainet trüptofaani ning 7 tunni möödudes tundis kümme nendest tuju langust. Järgnevalt räägime viiest põhilisest toitainest, mida te vajate, et tunda end hästi iga päev. 

1. Kroomi faktor

Kui te tunnete, et ei maga välja, olete päeval unine, tahate pidevalt süsivesikuid ja magusat toitu ning olete tihti tujukas ja reageerite kõigele tugevalt, on võimalik, et teil on nn „ebatüüpiline depressioon“. Üks Ameerika juhtivaid psühhoteraapia professoreid  Malcolm Mac Leod avastas omal ajal miskit ootamatut, mis avaldas tugevat mõju tema tööle. Tegu oli kroomi sisaldava toidulisandiga. Kroom on ülioluline mineraal, mis aitab stabiliseerida veresuhkru taset. Uuringud näitavad, et kui tarvitada 400mcg kroomi hommikul ja 200mcg päeval, leevendab see „atüüpilist depressiooni“ mõne päevaga. Muidugi on vajalikud ja teretulnud ka põhjalikumad uuringud, kuid kui teie halb enesetunne osutub olema tingitud kroomi puudusest, saavad toidulisandid kroomiga seda oluliselt parandada. Kroomil ei ole kõrvalmõjusid, seega, miks mitte proovida? Looduslikult leidub kroomi protsessimata toidus. Toidu töötlemisel läheb see aga kaduma. Seega, hoidke eemale valgetest toiduainetest, eriti suhkrust.

2. Miks on asendamatud rasvhapped nii olulised?

Nii imelikult, kui see ka ei kõla, on võimalik ennustada riigis toimuvate roimade, depressiooni ja enesetappude määra lihtsalt teades selle riigi mereandide tarbimise määra. Sellise seose avastas Joe Hibbeln, ühendriikide mereväe peapsühhiaater, kui ta analüüsis mitmete riikide andmeid. Kala, eelkõige rasvane kala, nagu lõhe ja makrell, sisaldab palju Omega 3 rasvhappeid. Need aitavad tõsta seratoniini tootmist, mis on aju hea enesetunde kemikaal. Vastavalt doktor Joseph Hibbelni arvamusele „ see oleks nagu seratoniini tehaste tootmine, selle asemel, et suurendada olemasoleva seratoniini efektiivsust.“ Hiljutine Norra uuring kinnitab seda väidet. Inimestel, kes tarvitasid tursamaksaõli, mis on veel üks hea Omega 3 allikas, esineb kõige vähem depressiooni ja mida pikemat aega inimesed seda tarvitasid, seda väiksem oli nendel depressiooni tekkimise tõenäosus.

Uuringud näitavad, et Omega 3 rasvhapete tarvitamine on efektiivne depressiooni ravim nii kerge, kui ka tugeva depressiooni puhul. (Grosso, PLoSOne, 2014). Enamike uuringute kohaselt on kõige efektiivsem 1,000mg EPAd. Madalam efektiivsus on 300mg kombiteeritud EPA/DHA. Enamik antidepressantide uuringuid näitavad ligi 15%-list depressiooni vähenemist ravimite tarvitamisel.  Kolm uuringut Omega 3 kohta on näidanud depressiooni vähenemist 50%, ja seda ilma kõrvalnähtudeta. Doktor Andrew Stoll Harvardi Meditsiinilisest Koolist Ühes viis läbi ühe esimestest platseebo-kontrollitud katsetest, mille käigus andis ta 40-le depressiooniga patsiendile Omega 3 toidulisandit või platseebo pilli. Ta avastav väga olulise paranemise patsientidel, kes tarvitasid toidulisandeid. Järgmises uuringus anti 20-le raske depressiooniga inimesele, kes juba tarvitasid antidepressante, kuid olid siiski veel depressioonis, kas kõrge kontsentratsiooniga Omega 3 faktorit või platseebo pilli. Kolmandaks nädalaks, inimesed depressiooniga, kes tarvitasid Omega 3 küllast kalaõli, näitasid väga häid tulemusi, nende tuju paranes, samal ajal, kui platseebo pilli saanutel muudatusi polnud. Seega ei pea te tulemusi kaua ootama. Muide, EPA on Omega 3 liik, mis tõstab tuju kõige paremini. Siin on veel üks saladus – tarbida kalarasva, milles on palju EPAd.  Me soovitame süüa õlist kala kolm korda nädalas.

3. Uskumatud Aminod

Enamus antidepressante väidetakse toimivat tänu sellele, et need suurendavad seratoniini, aju õnnekemikaali, taset. Nende mõju seisneb aga selles, et nad mitte ei aita ajul toota seratoniini juurde, vaid takistab ajul seda lõhustada. Kui selle peale mõelda, siis tekivad kolm küsimust: kas mul on seratoniini puudus? Kui on, siis miks? Kuidas saan ma tõsta oma seratoniini taset looduslikul teel?

Kõige otsesem viis tõsta madalat seratoniini taset on lisada aminohapet 5-hüdroksütrüptofaani (5-HTP). Esimene uuring, mis näitas 5-HTP tuju tõstvat toimet viidi läbi 1970.ndatel Jaapanis, Osaka Ülikooli Meditsiinilise Kooli professori IsamuSano juhendamisel. Ta andis 107-le patsiendile igapäevaselt 50-300mg 5-HTP´d ning kahe nädala jooksul  kogesid üle poole patsientidest sümptomite paranemist. Uuringu neljanda nädala lõppedes pea 3/4 patsientidest teatasid kas täielikku sümptomitest vabanemisest või olulisest paranemisest, ilma igasuguste kõrvalmõjudeta.

Hiljem on mitmed uuringud tõestanud, et 5-HTP on efektiivsem, kui prozac generatsiooni ravimite SSRI antidepressandid. Praeguse seisuga on viidud läbi 27 uuringut, mis on näidanud 5-HTP positiivseid tulemusi. Korralik uni aitab samuti. Kuid 5-HTP ei ole imerohi, mis kõiki aitab, sest kõigi probleem ei seisne just väheses seratoniinis. Kuid, kui teie seratoniini tase on madal, saate abi 5-HTP´st.

Räägime teile Holly loo. Ta tundis, et tema ärevus, depressioon ja otsustamatus lõhuvad tema elu. Ta tundis pidevat stressi, tema tuju kõikus tihti, ta nuttis ilma otsese põhjuseta ja tal oli raske mõelda selgelt. Kui ta läbis uuringud, näitasid tulemused,  et tema seratoniini tase on äärmiselt madal. Samuti ei olnud tema organismis piisavalt magneesiumi, mis on üks äärmiselt vajalik mineraal seratoniini tootmisel ja hea une tagamiseks. Talle pakuti toidulisandite kompleksi, mis sisaldas 5-HTPd, B grupi vitamiine ja magneesiumi. Väga kiirest hakkas Holly end palju paremini tundma. Ta hakkas hästi magama, ärevus vähenes ja tema tuju paranes. Holly seratoniini tase normaliseerus ning ta oli imestunud tekkinud muutuste üle ja nentis, et toimunud muutused tõid olulisi muutusi tema ellu. Tema ellusuhtumine muutus rõõmsaks ja positiivseks.

On olemas ka teisi aminohappeid, mis saavad muuta oluliselt teie tuju, nende seas on fenüülalaniin ja türosiin, millest meie keha teeb neurotransmitteri noradrenaliini, mis on ülioluline motivatsiooni liikuma paneva jõu tekkimiseks.

4. B grupi vitamiinid

Aju hea enesetunde neurotransmitterid on tehtud aminohapetest. Olulised rasvhapped teevad rohkem retseptoreid nendele hea enesetunde kemikaalidele. Kuidas muudab aju toitu, mida me sööme neurotransmitteriteks? See muutumise protsess oleneb B grupi vitamiinidest. Kõige olulisemad on vitamiinid B6, B12 ja foolhape. Nende vitamiinide tarbimine suuremal määral paneb teid tundma, et olete rohkem „ühendatud voolus“.

Ühes uuringus anti depressioonis inimestele SSRI antidepressante koos foolhappega ja teistele SSRI platseebo pilliga. Üheksal kümnest naisest, kes osalesid uuringus ja tarvitasid SSRI koos foolhappega, vähenesid depressiooni näitajad vähemalt poole võrra.

Vanematel inimestel on enamasti puudust B12 vitamiinist. Seda seetõttu, et mida vanemaks inimene saab, seda vähem suudab keha seda omastada.  Tegelikult, on päris hea mõte võtta seda vitamiini lisaks, eriti üle 50 aastaste inimeste puhul. Koos tuju tõstmisega, takistab see samuti ka aju kokkukuivamist.

Kuidas saada teada, et teil oleks vaja rohkem B grupi vitamiine? Kõige lihtsaam on mõõta vere homotsüsteiini taset, seda on võimalik mõõta ka koduste testikomplektide abil. Kui selle tase on kõrge, vajate enam B grupi vitamiine. Tsink kombineeritult TMGga (tri-metüül-glütsiin) aitab samuti alandada homotsüsteiinide taset veres ja tasakaalustada teie tuju.

Räägime Amanda-Jane loo. Ta kannatas kroonilise kurnatuse ja halva tuju all ning otsustas seetõttu kontrollida oma homotsüsteiini taset. Ta oli šokis, kui sai teada, ei selle tase oli 26 (norm on alla 7).

Ta järgis soovitatud dieeti ja tarvitas soovitatud toidulisandeid ning peagi koheselt paranes tema une kvaliteet ja nelja nädala pärast oli tal palju rohkem energiat. Kahe kuu pärast tegi ta uued testid ning homotsüsteiini tase oli langenud 9-ni, ehk 64%. Tema kirjeldas oma uut seisundis järgmiselt:“ Tunnen end palju paremini. Minu tuju on palju parem ja mul ei teki enam paanikat ega depressiooni. Ma tunnen üha enam elujõudu ja entusiasmi. Ma magan palju paremini ja mul ei esine enam PMSi.“

5. D VITAMiIN – Päikesepaiste faktor

Evolutsiooniliselt oleme me loodud elama õues ja paljalt ning palju enam lõunapool, kui seda on Euroopa. Talvel on organismil keeruline toota piisavalt D vitamiini, mida toodetakse päikese mõjul meie naha kihtides. Akna või muu klaasi kaudu vajalikud kiired meieni ei jõua. Mida madalam on D vitamiini tase, seda suurem on tõenäosus depressiooni tekkimiseks. Seda kinnitas Norras läbiviidud uuring, kus osales 441 vabatahtlikku. Testimisi viidi läbi aasta jooksul ning selle tulemused näitasid, et inimestel, kes said D vitamiini, depressioon taganes. 

Austraalias läbiviidud uuring näitas, et D vitamiini tarvitamisel paraneb inimeste tuju juba 5 päevaga.

Raagime Daryl´i loo. Ta tuli abi saama, kuna leidis, et eriti talvisel ajal on tal vähe energiat, ta on ärrituv ja vihane ning tema mõtlemine on hägune. Tema veretestid näitasid väga madalat D vitamiini ja oluliste rasvhapete taset. Talle soovitati vastavaid toidulisandeid, lisaks soovitati süüa rohkem õlist kala. Lühikese aja möödudes leidis Daryl, et tema seisund on tohutult paranenud. Esimest korda kuue aasta jooksul ei olnud tal enam ärgates peavalu, vaid ta tundis end värske ja puhanuna.

Loodusraviapteegi BIOTHEKA veebipoest www.biotheka.ee leiad endale sobivad toidulisandid!